سوال اینجاست که منعتی که شبکه های اجتماعی و رسانه ها ازینکه خدمتی به ما میکنند ، چیست ؟
برای جواب دادن به این سوال ، یکی از شبکه های ماهواره ای جم تی وی را بررسی کردم
ابزار ماهواره یکی از کارامد ترین رسانه های ارتباطی است و بدلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد قادر است ،پیام های صوتی ، تصویری را در کمترین زمان به سراسر نقاط جهان منتقل کند.
جم تی وی یکی ازین شبکه هاست که در قالب برنامه های ترکیبی و سریال ها ، به بهانه ی پر کردن اوقات فراغت به روی کار امده و با حرکتی زیر پوستی ، ارزش های فرهنگی ایران را هدف قرار داده است /
یکی از مشکلاتی که این شبکه برای ما بوجود اورده این است که این قبیل شبکه ها با بالا بردن انتظارات مردم از زندگی ایده ال و تعریفی متفاوت ، برای ما نیاز های کاذبی بوجود اورده و وقتی نتوانیم ان نیاز ها را پاسخ بدهیم دچار شکاف میشویم.
از جمله اهدافی که این شبکه دنبال میکند میتوان به تغییر سبک زندگی و تسلط بر اذهان عمومی ، القای نوعی سبک غربی و همچنین کاهش تدریجی حساسیت ملی و دینی و تاثیر منفی بر فرهنگ اشاره کرد.
مثلا هدف از جذب بازیگران ایرانی ایجاد نوعی حساسیت بدلیل مشاهده رفتارهای مغایر با فرهنگ مورد قبول اکثریت مردم است.
بطور کلی رسالت این برنامه تغییر سبک زندگی مردم با شعار "جم همه ی شما را دوست دارد " . همچنین این شبکه با تبلیغ هایی از جمله اپارتمان های ترکیه و محصولات دیگر، در پی کسب درامد است
این شبکه با ایجاد نوعی اعتماد میتواند رفتارهای مخاطبان را در جهت خواسته هایش تحت تاثیر قرار دهدو بدلیل وابستگی به رژیم صهیونیستی میتواند در جهت اهداف سیاسی نیز فعالیت کند.
در اخر میتوان گفت این شبکه بر زندگی اشرافی ، تقابل جنسیتی ، تداعی مرد سالاری ، بت وارگی کالایی، تاکید میکند